Behaalde Ferrari de vierde opeenvolgende overwinning in Sochi?

Category: Diverse Auto

Na drie opeenvolgende overwinningen van Ferrari, die eindelijk sinds de wintertests hun echte snelheid hebben gevonden, kwam het Formule 1 circus aan op het Sochi Autodrom in Rusland. Deze GP staat sinds 2014 op de kalender en was ieder jaar een prooi voor het team van Mercedes, Lewis Hamilton had 3 van de 5 voorgaande edities gewonnen. Echter was het voor dit jaar nog niet zo zeker, door de goede vorm en ontwikkeling van de Ferrari coureurs en auto.

Verstappen snel op vrijdag

De tweede seizoenshelft tot nu toe was voor het team van Red Bull Racing en Max Verstappen absoluut nog niet wat ze ervan verwacht hadden. Voor de zomerstop leken ze het gat gedicht te hebben met Mercedes en ze hoopte hierdoor na de zomerstop iedere race mee te kunnen strijden voor pole position en de overwinning. Vooral de race in Singapore was teleurstellend voor het team, ze hoopte mee te kunnen strijden voor de overwinning maar moest genoegen nemen met P3, ook mede dankzij de slechte strategie van Mercedes.

Tijdens de vrijdagtrainingen was Verstappen toch ineens verassend snel, hij werd tweede tijdens de eerste vrije training en was ruim de snelste tijdens de tweede vrije training. Echter zette Ferrari zoals bijna ieder weekend op zaterdag een flinke stap op het gebied van snelheid. Leclerc en Vettel reden de snelste tijden en maakte zich op voor alweer een pole position.

Weer een pole position voor Ferrari

Ferrari was tijdens alle kwalificatieronden weer het snelste. Vettel reed in Q1 de snelste tijd en Leclerc deed dat in Q2 en Q3, waarmee Leclerc de vierde opeenvolgende en de zesde pole position van het seizoen behaalde. Waar Mercedes en voornamelijk Hamilton toch de favoriet waren, konden ze het in de kwalificatie niet waarmaken. Hamilton moest uiteindelijk in Q3 4 tienden toegeven op Leclerc en mag als tweede starten aan de race, Bottas kwam er al helemaal niet aan de pas en had in Q3 een achterstand van 1 seconde op Leclerc waardoor hij als vierde moet starten. Eigenlijk had Bottas zich als vijfde gekwalificeerd maar doordat Verstappen die vierde stond vijf strafplekken kreeg door een nieuwe motor steeg hij een plaats.

Veel pech voor Ferrari tijdens de race

Vooraf leek het voor Ferrari weer een mooie dag te worden, ze stonden beide op de eerste startrij en de race pace tijdens de vrije trainingen was prima. Vettel schoot tijdens de start als een speer uit de startblokken en haalde al zowel Hamilton als Leclerc bij bocht 1 al in. Dit weer tot groot ongenoegen van Leclerc aangezien er schijnbaar intern in het team het één en ander was afgesproken. Er kwam ook gelijk een safety car dankzij het uitvallen van HAAS coureur Romain Grosjean, Vettel hield na de herstart simpel de leiding en liep wat weg van de rest. Ondertussen was Max vanaf P9 bezig met een inhaalrace, na 17 ronden haalde hij McLaren coureur Sainz in voor P5 maar was de achterstand op raceleider Vettel inmiddels opgelopen tot 35 seconden. Ferrari probeerde Leclerc via een undercut op Vettel weer aan de leiding te brengen en dat werkte, Vettel ging drie ronden na de pitstop van Leclerc naar binnen en kwam vlak achter hem de baan weer op. Toen begin de pech voor Ferrari, de auto van Vettel kreeg problemen en Vettel moest deze aan de kant parkeren waardoor er een virtual safety car kwam. Omdat auto’s bij een virtual safety car maar een bepaalde snelheid mogen rijden ging heel veel auto’s gelijk de pit in, dit doen ze omdat ze dankzij de lagere snelheden veel minder tijd verliezen dan wanneer auto’s vol gas rijden. Dit betekende pech voor Leclerc want hierdoor belandde hij achter Hamilton die daardoor de leiding overnam. Tijdens deze virtual safety car maakte Williams coureur George Russel een stomme fout, hij belandde met zijn auto in de banden waardoor er een echte safety car de baan op kwam. Hier maakte Leclerc gebruik van door snel de pitstraat in te gaan en over te gaan op de zachte banden waardoor hij de tweede plek overliet aan Bottas. Dankzij de safety car sloten alle auto’s weer bij elkaar aan waardoor Verstappen ook weer de aansluiting vond bij de concurrente, echter was Max de enige die op de hardere medium banden reed. Na de herstart probeerde Leclerc Bottas in te halen met zijn verse zachte banden, ondanks enkele pogingen lukte Leclerc het niet en zo won Hamilton weer eens een race. Verstappen eindigde net buiten het podium op P4, iets waar hij zelf niet tevreden mee zal zijn maar het was vandaag het hoogst haalbare. De volgende race is de GP van Suzuka in Japan, de thuisrace van Honda en Red Bull en Honda zijn er dan ook op gebrand om hier een goed resultaat te behalen. Of ze dit gaat lukken kan je volgen op gptoday.net.

Tags: