Transportsector trekt aan

Category: Diverse Auto

De vacature Chauffeur gezocht duikt steeds vaker op. Nederland raakt langzaam maar zeker uit de crisis, de koopkracht neemt toe en daarmee ook de productie en vervoer van goederen. Kortom, er zijn weer meer chauffeurs nodig om ook in de transportsector weer alles op de rit te krijgen. Naar verwachting neemt het aantal vacatures alleen maar toe. Een chauffeur brengt een werkdag voornamelijk door op de weg. Er wordt lading van de ene naar de nadere plek vervoerd, zowel binnen als buiten Nederland. Chauffeurs zijn gebonden aan rij – en rusttijden die door de Europese Unie zijn vastgesteld. In Nederland zijn deze opgenomen in het Arbeidstijdenbesluit vervoer. Dit besluit geldt voor ritten binnen de Europese Unie.

Rij- en rusttijden op de vrachtwagen

De rusttijden vrachtwagen zijn opgesplitst in dagelijkse rust en wekelijkse rust. Een dagelijkse rusttijd van 11 uur aaneengesloten rust mag in twee delen gesplitst worden. De eerste rustperiode moeten 3 uur aaneengesloten zijn, bij de tweede periode moet er minimaal 9 uur aangesloten rust worden genomen. Dit mag niet in de vrachtwagen zelf. De dagelijkse rijtijd mag maximaal negen uur bedragen en twee keer per week maximaal tien uur. Na 4,5 uur rijtijd neemt de chauffeur een onderbreking van één keer 45 minuten of één kwartier en 30 minuten. De wekelijkse rijtijd mag niet meer bedragen dan 56 uur.

Toezicht op overtreding

Buiten de Europese Unie naar bestemmingen zoals Turkije mag per 14 dagen maximaal 90 uur gereden worden. Dit staat in het AETR –verdrag en hier wordt streng op gecontroleerd. Vrachtwagenchauffeurs die in overtreding zijn, worden aan de kant gezet en kunnen niet verder. De verordening moet er namelijk voor zorgen dat chauffeurs geen te lange dagen maken zonder voldoende rust. Dit gebeurt soms als chauffeurs onder grote druk van hun werkgever staan. Dit leidt op den duur tot onveilige situaties omdat het reactievermogen minder wordt wanneer de bestuurder moe is.