Een auto importeren: hoe gaat dat in z’n werk?

Category: Diverse Auto

Een auto kopen in het buitenland kan zo zijn voordelen hebben; de prijzen kunnen over de grens lager liggen of er is in een ander land een bepaald model te koop dat hier niet aangeboden wordt. Je moet echter wel met een paar dingen rekening houden, als je besluit een auto te importeren.

Welke auto jij koopt en hoe je die in Nederland krijgt, is natuurlijk helemaal aan jou. Daarna komt echter de plicht om de hoek: je moet gelijk je auto laten keuren bij een RWD-station en een BPM-aangifte doen. Bij de keuring van de RWD wordt gekeken of je auto gerechtigd is om op de Nederlandse wegen te rijden, de BPM-aangifte bepaalt dat je moet voldoen aan de aanschafbelasting. Als je auto geregistreerd is door de RWD, krijg je een kentekenbewijs en kun je een kenteken laten maken bij een erkende kentekenfabrikant. Als je vervolgens je motorrijtuigbelasting en autoverzekering regelt en betaalt, ben je helemaal klaar om de weg op te gaan.

Met de eerdergenoemde handelingen gaan verschillende kosten gepaard. Zoals gezegd, moet je aanschafbelasting betalen op nieuwe auto’s. De kosten hiervan lopen erg uiteen, elke auto kent namelijk een andere prijs. Daarnaast betaal je 103,75 euro voor de registratie van de auto bij de RDW en vervolgens 25 á 50 euro voor een kenteken. Tot slot zijn er natuurlijk vaak ook nog transportkosten. Vanzelfsprekend variëren ook deze prijzen enorm.