Natte koppeling en droge koppeling
Bij auto’s komt het bijna niet voor, maar motorfietsen zijn vrijwel altijd voorzien van een natte koppeling. Een natte koppeling is gedompeld in smeerolie door het dompelen blijft de koppeling schoon en koel. Als gevolg van de koeling en schone koppeling gaat deze langer mee, waardoor de prestaties verbeteren. Zo gaat een motorvoertuig met een natte koppeling in theorie een stuk langer mee, dan een droge koppeling. Een natte koppeling wordt soms ook gebruikt bij een caravan, maar dit ziet u lang niet bij iedere caravan terug.
Verschil tussen een natte koppeling en een droge koppeling.
Motors worden vaak uitgerust met een natte koppeling, maar u kan ook in het bezit zijn van een droge koppeling. Maar wat is nu precies het grote verschil tussen de twee koppelingen? In principe is het enige verschil dat een droge koppeling een koppeling zonder vloeistof. Een groot nadeel aan een droge koppeling is dat ze herrie kunnen maken. De twee koppelingsplaten gaan bij het stationair draaien van de motor rammelen. Dit is voor veel motorbouwers al een reden om standaard te kiezen voor een natte koppeling om het rammelgeluid te voorkomen.
Uw voertuig laten tunen met een natte koppeling.
Het tunen van een versnellingsbak met een natte koppeling daar is specifieke kennis voor vereist. Als u de prestaties van uw voertuig wil verbeteren dan kan u kiezen voor tunen. Met een droge koppeling is dit niet heel erg lastig, maar voor een natte koppeling is toch wel specifieke kennis nodig. Iedere versnellingsbak is natuurlijk al anders, maar vooral als deze voorzien is van een natte koppeling. Vooral als u de koppelcapaciteit wil verhogen of de koppelbegrenzer eraf wilt halen, dan heeft u iemand nodig met kennis van zaken. Met tunen is het mogelijk om uw koppeling softwarematig aan te passen. U kan zo dezelfde prestaties behalen als bij het tunen van een droge koppeling.
Droge koppeling bij racemotors.
Racemotoren worden vaak uitgerust met een droge koppeling. De standaard natte koppeling wordt vervangen voor de droge koppeling. Het extra rammelende geluid is hiervoor geen nadeel en coureurs kunnen profiteren van een snellere reactietijd. Ondanks dat het rendement klein is blijft het voor coureurs voldoende rendement om de motor te verbeteren. De motor kan namelijk een stuk meer vermogen kwijt met de droge koppeling, waardoor de motor beter reageert op hoge snelheden. Dit is de reden dat auto’s standaard voorzien zijn van een droge koppeling.